Cel Projektu:
Poprawa wewnętrznej dostępności transportowej woj. Warmińsko – Mazurskiego poprzez rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 504 na odcinku Frombork - Braniewo.
Cele szczegółowe :
Cel projektu 1: Poprawa dostępności miasta powiatowego Braniewo i przejść granicznych z obwodem kaliningradzkim FR poprzez DW 504. Cel projektu 2: Zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników połączenia drogowego realizowanego drogą wojewódzką 504.
Oba przedstawione cele są ze sobą ściśle powiązane. Cel 1 zakłada wprowadzenie zmian poprzez rozbudowę i poprawę parametrów technicznych drogi co wpłynie korzystnie na poprawę jakości systemu transportowego i jego rozwój, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel 2 dotyczy bezpieczeństwa ruchu na przedmiotowym ciągu komunikacyjnym i wynika bezpośrednio z celu 1.
Cele realizowanego projektu:
poprawa jakości i nośności nawierzchni,
poprawa stanu technicznego obiektów mostowych,
poprawa płynności jazdy,
poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
poprawa parametrów geometrycznych zgodnych z wymaganiami normatywnymi,
usprawnienie systemu odwodnienia nawierzchni,
zwiększenie sprawności skrzyżowań.
Opis projektu:
Inwestycja położona jest w województwie warmińsko – mazurskim, w powiecie braniewskim na terenach gmin Frombork, Braniewo i miasta Braniewa. Przebudowa rozpoczyna się w km 31+718,00 na terenie miejscowości Frombork (na granicy odcinka drogi przebudowanego w roku 2010 – na wysokości pola namiotowego), natomiast kończy się w km 40+154,31 w miejscowości Braniewo (na wlocie Ronda Generała Władysława Andersa). Łączna długość przebudowywanego odcinka wynosi 8,344 km i stanowi II etap rozbudowy DW 504 Pogrodzie –Braniewo.
Celem projektu jest dostosowanie parametrów drogi do klasy G oraz poprawa bezpieczeństwa, komfortu jazdy i wygody podróży. Realizacja inwestycji przyniesie wiele pozytywnych efektów, min.: skróceniu ulegnie czas podróży, zmniejszą się również koszty eksploatacyjne pojazdów i zużycie paliwa. W wyniku realizacji inwestycji nastąpi wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmniejszy się ryzyko wypadków drogowych. Ograniczona zostanie emisja spalin i hałasu w odniesieniu do istniejącej sieci dróg. Zwiększy się atrakcyjność inwestycyjna oraz turystyczna w rejonie DW 504.
W ramach planowanego zadania przewiduje się:
usunięcie drzew rosnących zbyt blisko jezdni w koronie lub ograniczających widoczność, wraz z wykonaniem nasadzeń zastępczych;
przebudowę mostów: na Kanale Kopernika (km 32+992), który jest wpisany do rejestru zabytków; oraz mostu na rzece Baudzie (km 33+441)
przebudowę przejazdu kolejowego w miejscowości Stępień (km 36+619)
wzmocnienie nawierzchni do nośności 100 kN/oś z możliwością wzmocnienia do 115 kN/oś poprzez dobudowę górnych warstw nawierzchni;
przebudowę skrzyżowań, wraz z budową pasów lewo i prawo skrętnych;
budowę chodników, lub ciągów pieszo-rowerowych na terenie miejscowości;
budowę miejsc parkingowych na ul. Elbląskiej w Braniewie
budowę obustronnych zatok autobusowych w miejscu obecnych przystanków
budowę zatoki do ważenia pojazdów
budowę elementów spowolnienia ruchu
usprawnienie elementów odwodnienia pasa drogowego (oczyszczenie i udrożnienie istniejących rowów przydrożnych, budowa lub rozbudowa istniejącej kanalizacji deszczowej, budowę urządzeń podczyszczających kanalizacji deszczowej, przebudowa wszystkich przepustów pod drogą);
budowa oświetlenia drogowego na terenie przyległych miejscowości;
wyznaczenie przejść dla małych zwierząt
wyposażenie drogi w niezbędne urządzenia bezpieczeństwa ruchu
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU :
wycinka drzew i krzewów kolidujących z rozbudową drogi,
przebudowa kolidujących urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej (energetyka, teletechnika, wodociągi, kanalizacja deszczowa i sanitarna),
rozebranie istniejącej nawierzchni i częściowo korpusu drogi we wskazanych przekrojach poprzecznych (korekty łuków poziomych, miejsca występowania warstw z mieszanek mineralno-smołowych i porowatych mieszanek asfaltowych,),
zdjęcie warstwy humusu,
korekta niektórych rowów melioracyjnych w bezpośrednim sąsiedztwie przepustów,
roboty ziemne (wykop, nasyp) przy poszerzeniu korpusu drogi, na odcinkach korekt nienormatywnych łuków poziomych i pionowych, w miejscu budowy nowych rowów drogowych,
ułożenie kanalizacji deszczowej,
budowa i przebudowa obiektów inżynierskich – mosty, przepusty,
ułożenie przepustów w rowach pod drogami poprzecznymi, pod zjazdami,
formowanie korpusu drogi we wskazanych przekrojach (skarpy, rowy),
doprowadzenie zasilania i ustawienie oświetlenia (w miejscowościach, w rejonie skrzyżowań i przejść dla pieszych pomiędzy zatokami autobusowymi),
ułożenie nawierzchni bitumicznej na:
drodze wojewódzkiej nr 504,
skrzyżowaniach z drogami powiatowymi i gminnymi,
ścieżce rowerowej/ciągu pieszo-rowerowym,
zjazdach do pól i posesji w granicach pasa drogowego,
dojściach do sugerowanych przejść dla pieszych,
jezdni manewrowej na zatoce do ważenia pojazdów dla WITD, o z mieszanki niezwiązanej z kruszywa na zjazdach i niektórych drogach poprzecznych,
jako przedłużenie odcinków o nawierzchni bitumicznej,
ustawienie krawężników kamiennych i ułożenie kostki kamiennej na zatokach autobusowych i wysepkach,
ustawienie krawężników betonowych i ułożenie kostki betonowej na chodnikach, opaskach, - montaż barier ochronnych i balustrad,
prace wykończeniowe – np. humusowanie skarp, nasadzenie zieleni.
wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.
PRZYJĘTE PARAMETRY TECHNICZNE drogi DW 504 :
klasa drogi – G
prędkość projektowa poza obszarem zabudowanym - 60 km/h
prędkość projektowa na obszarze zabudowanym - 50 km/h
szerokość pasa ruchu na szlaku - 3,00 m
szerokość pasa ruchu w terenie zabudowanym - 3,50 m
szerokość pobocza - 1,25 m
kategoria ruchu - KR3
dopuszczalny nacisk osi pojazdu - 115 kN/oś
szerokość chodnika dla pieszych - 2 m
szerokość zatoki autobusowej - 3 m